Smart Marketing

Üdv a Smart Marketing korában!

2018-11-14

author:

Üdv a Smart Marketing korában!

2007 januárjában Steve Jobs ott állta a színpadon, és éppen jól megtervezett koreográfiával hergelte a közönséget.
Egy internetező eszköz, egy telefon és egy mp3 lejátszó…
Egy internetező eszköz, egy telefon és egy mp3 lejátszó…
Egy internetező eszköz, egy telefon és egy mp3 lejátszó…
Szólt a mantra, majd megjelent a kivetítőn az új iPhone.
Az első a valódi okostelefonok közül.
Az első, ami először változtatta meg felhasználók tömegeinek életét. Azokét is, akik nem is használták. Hamarosan pedig a marketingesek lehetőségei is az alapjaitól újultak meg.

Compaq Ipaq: korának "okostelefonja"
Compaq Ipaq: korának “okostelefonja”

Korábban is voltak persze érintőképernyős készülékek és okostelefonok.
Egyik munkatársam egy Nokia kommunikátort használt korábban, én pedig egy Compaq Ipaq segítségével múlattam az időt a vonaton. Ezek az eszközök (és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások) azonban lassúak, drágák és nehezen kezelhetőek voltak ahhoz, hogy széles körben elterjedjenek.

Az iPhone, majd az azt követő Androidos okostelefonok azonban olyan technológiai színvonalat és olyan szolgáltatásokat hoztak magukkal, ami néhány évvel korábban még csak sci-fikben volt elképzelhető.
Ez pedig azt is jelentette, hogy a különböző alkalmazások, az internetes szolgáltatások bármikor elérhetőek lettek mindenkinek, akinek okostelefonja, és mobil internet előfizetése volt. Ráadásul egyre több olyan megoldás terjedt el, amire korábban úgy gondoltuk, nincs szükségünk.
Persze ezek nem történt meg mindenkinél gyorsan.
Az iPhone-hoz elvileg kötelező volt mobilnet előfizetést is vásárolni, sok Andoridos telefon pedig igazából csak egy nagy képernyős, offline eszköz maradt még jó darabig. Azonban néhány év alatt, szinte észrevétlenül elterjedtek széles körben a nagyobb sávszélességgel rendelkező okostelefonok.
Ez pedig új korszakot nyitott a markeringben.

Fokozatosan eltűntek a határok az online és az offline világ között, a mobiltelekommunikációra épülő miniatürizálási láz pedig újabb és újabb okos eszközök megjelenését tette lehetővé.

Ma már a telefonunk mellett a tévénk, a mérlegünk, a lakásunk és az óránk is lehet okos. Hamarosan pedig nem lesz olyan eszköz, amelyik ne rendelkezne valamilyen okos funkcióval akár tartalmaz elektronikát, akár nem.

Ma már egy mérleg is lehet okosabb, mint egy ötödikes. :-)
Ma már egy mérleg is lehet okosabb, mint egy ötödikes. 🙂

Persze mit érne a telefon olyan tartalom nélkül, amit folyamatosan bevonja a felhasználókat?
Sokáig kevés ilyen tartalom volt. A játékok ugyan sok embert tettek függővé, de az áttörést tartalom téren a közösségi platformok hozták. A Twitter, a Facebook és a YouTube volt az, aki először adott olyan tartalmakat (illetve a platformok felhasználói), ami miatt érdemes volt folyamatosan mobilozni tömegeknek. Még ha ez sokszor csak wifin történt is meg. Aztán megszülettek az első igazi, okostelefonos közösségi platformok, mint például a Snapchat vagy az Instagram. Ma pedig szinte nincs olyan tevékenység, amihez ne tudnánk okostelefon alkalmazást társítani.

Ráadásul a folyamat még csak most kezd felpörögni, hiszen ma már olyan megoldások vannak a zsebünkben, amikről korábban talán álmodni sem mertünk. Kiterjesztett valóság, hangvezérlés, mesterséges intelligenciával segített fényképezés, kép alapú helyszín felismerés… csak néhány, amiket úgy használunk, hogy már fel sem tűnik a dolog nagyszerűsége.

Persze az okostelefonok és más okoseszközök által gyűjtött adatok, a különleges technikai megoldások a marketing lehetőségeit is kibővítették. Ahogy már fent említettem: kiterjesztett valóság, hangvezérlés, mesterséges intelligencia, plusz az olyan, ma már szinte szokványosnak mondható megoldások, mint a remarketing, a chatbotok, és a QR kódok. Olyan megoldások, amik külön külön is érdekesek, összehangoltan használva azonban új kapukat nyitnak meg a cégek előtt. Ebben a blogban ezekről lesz szó.

Azokról a technológiákról és marketing megoldásokról, amik segítenek abban, hogy hatékonyabbak és eredményesebbek legyünk ebben az izgalmas digitális térben. Tarts velem! 🙂

Lévai Richárd