Adat Lokáció

Segíthetnek a jóslások a marketingben?

2018-12-11

author:

Segíthetnek a jóslások a marketingben?

Mindig jó lett volna tudni, hogy néhány nap, néhány óra, vagy néhány hét múlva mit terveznek az emberek, de ezt eddig csak korlátozottan tudtuk megismerni. Gyakorlatilag úgy, hogy megkérdeztük a potenciális vásárlóinkat.

De – Dr. House-tól is tudjuk – az emberek nem mindig mondanak igazat, így ennek alapján üzleti folyamatokat tervezni nem volt egyszerű. 

Az adatok azonban megváltoztattak mindent. Egyre több olyan megoldást használhatunk a marketingben, amik előrejelzik nekünk az emberek szándékát, így nekünk már csak ehhez kell igazítani a folyamatainkat.

Néhány éve az Amazontól került ki egy szabadalom, ami azt írta le, hogyan lehet elkezdeni a kiszállítást egy vásárlónak mielőtt rákattintott a vásárlás gombra. A cél itt a szállítási idő csökkentése.

Az Amazon a szálítási időt csökkentené jóslás segítségével.

Most pedig a Facebook szabadalma mutat be egy olyan eljárást, amiben megjósolják az emberek jövőbeni tartózkodási helyét. Persze ehhez rengeteg olyan adatot használnak, ami az adott felhasználók által hagyott nyomokra épít. Például ha általában egy étterem után moziba mentünk, akkor valószínűsíthető ez a következő alkalmakkal is. De használnák a többi hasonló profilú ember adatait is, hiszen ez is segíthet kideríteni, mit fogunk tenni a következő pár órában.

Hozzá kell tenni, hogy ennél konkrétabb “jóslás” a napi gyakorlatban is megjelenik, hiszen ha valakinek a Google naptárba be van állítva egy találkozó, a Waze jelez, hogy mikor érdemes indulni.

A Facebook megoldása annyival több, hogy közvetettebb nyomokat használ a jövőbeli tartózkodási helyünk megállapítására, amit persze majd jól fel lehet használni hirdetések megjelenítésére. Akár most, amikor még csak tervezzük, hogy hol leszünk pár óra múlva, akár akkor, amikor majd ott leszünk.

Annyi nyomot hagyunk folymatosan magunk után, hogy ezek már a jövőnket is megmutathatják.

Nehéz elkerülni, hogy eszünkbe jusson a Különvélemény, ahol bűncselekményeket akartak jósolni. De persze ott az is kiderült, hogy nem mindig lehet megjósolni, hiszen ott a döntés szabadsága, plusz maga a jóslás ténye befolyásolhatja magát a döntést. 

De ez inkább filozófiai kérdés. 🙂